روز جهانی مبارزه با پوکی استخوان

۳۰ مهر ۱۳۹۸ 3480



 29 مهرماه روز جهانی مبارزه با پوکی استخوان

*مقاله پوکی استخوان*

پوکی استخوان وضعیتی  است که در آن استخوان شکننده شده و احتمال شکستگی با ضربات کوچک افزایش می یابد.

- به طور تقریبی از هر 3 زن یک نفر و ازهر دوازده مرد یکنفر به پوکی استخوان دچار می شوند.

- پوکی استخوان عارضه ای است که با بالا رفتن سن به وجود می آید ، در نتیجهاز استحکام بافت و املاح استخوانی کم شده و از مقاومت آن کاسته می شود.

- در زنان، بعد از سن یائسگی به علت توقف ترشح هورمون های زنانه و نقش مهماین هورمون ها در استحکام استخوان ها ، شیوع پوکی استخوان زیادتر می شود.

-افرادی که کلسیم کافی در رژیم غذایی آنها وجود ندارد و یا ویتامینDکافی دریافت نمی کنند، در معرض ابتلا بیشتربه پوکی استخوان هستند.

-کسانی که خود سیگار می کشند، یاهمنشین سیگاری هاهستند، در معرض پوکیاستخوان زودرس قراردارند و زنانی که سیگارمیکشند، دچار پوکی استخوانشدیدتری هستند.

-استفاده طولانی از کورتن ها و یا داروهای ادرارآور، می تواند باعث پوکیاستخوان شود البته مصرف یک یا چند آمپول کورتن در سالچنین اختلالی را ایجاد نمی کند.

-افرادی که از بعضی اختلالات هورمونی مشخص رنج می برند ، مثل پرکاریتیروئید وپارا تیروئید، بیماری غددجنسی( کم کاری) و بیماری غدد فوق کلیوی(کم کاری یا پرکاری) در معرض ابتلایبالاتری به پوکی استخوان هستند.

-تغذیه مناسب ، از روشهای موثر برای پیشگیری از پوکی استخوان است غذای انسانباید محتوی پروتئین ، املاح کافی و ویتامین های لازم باشد، تا روند پوکیاستخوان کندتر شود.

- کلسیم یکی از اجزای سازنده استخوان است و بهترین منبع کلسیم و پروتئین، شیر، پنیر، ماست و غذاهای دریایی به ویژه ماهی است.

-جهت جلوگیری از پوکی استخوان روزانه حداقل3-2 لیوان شیر یا ماست کم چرب مصرف نمائید.

- حداقل ده دقیقه پیاده روی روزانه و عدم استعمال دخانیات از راههای پیشگیری از پوکی استخوان است.

-کاهش وزن مانع از تخریب و تحلیل مداوم غضروف و مفاصل می شود.

 - مادران باردار با تغذیه صحیح و استفاده از سبزی ، میوه ،لبنیات و نان سبوس دار از ابتلای فرزندشان به پوکی استخوان پیشگیری نمایند.

سن بالا ، مونث بودن ،داشتن سابقه فامیلی و مصرف برخی داروها از عوامل خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان است.

 - استراحت و عدم تحرک باعث تحلیل بافت استخوانی می شودتوجه داشته باشید که ورزش های تحمل وزن مثل پیاده روی نقش مهمی در رسوبکلسیم در استخوان ها و استحکام آنها دارند

- جایگزینی هورمون های زنانه، در خانم های یائسه زیر نظر پزشک می تواند مانع پوکی استخوان زودرس شود.

علائم وعوارض پوکی استخوان

ممکن است دچار پوکی استخوان باشید، بدون آن که از بیماری خود اطلاع داشته باشید. به همین سبب است که پوکی استخوان ”بیماری خاموش“ و یا ”بیماری بی‏سر و صدا“ نامیده می‏شود. در مراحل اولیه‏ی بروز پوکی استخوان، علائم آن به ندرت ظاهر می‏شود، که این ظاهر نشدن علائم تشخیص بیماری را دشوار می‏کند.



برای جلوگیری از پوکی استخوان چه باید کرد؟

پوکی استخوان قابل پیشگیری و درمان است؛ اما از آنجا که معمولاً تا زمان شکستگی، علامت هشدار دهنده ای ندارد، در تعداد کمی از افراد در زمان مناسب تشخیص داده شده و درمان می شود. از این رو پیشگیری،تشخیص زود هنگام و درمان موثر پوکی استخوان از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

1)دریافت کلسیم و ویتامین دی کافی
2)ترک سیگار
3)داشتن فعالیت فیزیکی مداوم و متعادل (مثلاً حداقل 30 دقیقه پیاده‏روی روزانه)  

4)خانمهای یائسه‏ای که دارای عوامل مستعد کننده‏ی پوکی استخوان هستند و افراد مبتلا به بیماریهای تیروئید باید با پزشک خود در این باره مشورت کنند.



دبیرستان غیردولتی هوشمند تعلیم ماندگار

تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است

© 2020 تمام حقوق این سایت برای تعلیم ماندگار محفوظ است | طراحی شده:شرکت مهیانت شمال